تیبای هاچ بک به بازار می‌آید + عکس


  معاون مالی و اقتصادی گروه خودروسازی سایپا با بیان اینکه گروه سایپا برای تأمین برخی کالاها اقدام به تکمیل موجودی خود حتی تا پایان سه ماهه چهارم امسال کرده است ، اعلام کرد : وانت 151 و خودرو تیبای هاچ بک به بازار می‌آید.

 

 حسن امیری افزود :با توجه به راهبرد پنجساله که تعریف شده ، تولید پلتفرم ها و خودروهای تجاری جدید برنامه ریزی شده است که تولید خودرو وانت 151 و مدل هاچ بک تیبا (211) ؛ امسال و سال آینده به بازار عرضه خواهد شد.

امیری گفت : سایپا در برخی قطعات مورد نیاز خود مانند ورق، مجبور به سفارش گذاری در برنامه پیمانکاران است اما برخی قطعات باید همسو با خط تولید تأمین شود که بخش عمده آن هم قطعات کوچک است.

وی با بیان اینکه برای تأمین و انبار قطعات اساسی و سفارش گذاری ها زاقدام شده است ، به ابلاغیه کارگروه حمایت از تولید به بانک مرکزی برای تخصیص تسهیلات هزار میلیارد تومانی در بانک های عامل اشاره کرد و گفت : این نامه به سایپا رسیده و پیگیری ها برای نحوه تعامل و چگونگی ارایه این تسهیلات با بانک های عامل آغاز شده است.

امیری با بیان اینکه تخصیص وام هزار میلیارد تومانی به معنای کمک بلاعوض یا تسهیلات ارزان قیمت نیست، گفت : این منابع به گروه سایپا اجازه می دهد تا خارج از حدود و سقف های اعتباری سابق، از تسهیلات به شکل مناسبی بهره مند شود که نحوه استفاده از این ظرفیت به توافق های صورت گرفته با بانک های عامل بستگی خواهد داشت.

امیری هنزکی گفت: رشد طولی و عرضی خودروسازان و افزایش آمار تولید در سال های گذشته باعث شده است روند افزایش سرمایه آنها متوقف شود و با تضعیف نقدینگی در گردش مواجه شوند که مصوبه جدید کارگروه حمایت از تولید اجازه می دهد خودروسازها خارج از سقف های قبلی بتوانند از این منابع بهره مند شوند.

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از سامانه اطلاع رسانی گروه خودروسازی سایپا ، وی تاکید کرد : صحبت درباره نحوه باز پرداخت اقساط تسهیلات یا نرخ بهره دریافتی بانک ها به نحوه تعامل با بانک های عامل بستگی دارد.

امیری اظهار داشت : در مجموع مصوبه کارگروه تولید بر تخصیص 60 درصد از این تسهیلات به قطعه سازان تابعه شرکت یا شرکت های مستقل خصوصی تأکید دارد که می تواند فشارهای ناشی از نقدینگی مورد نیاز آنها را کاهش دهد.

معاون مالی و اقتصادی گروه خودروسازی سایپا افزود: قطعه سازان به خاطر برخی تحریم ها و محدود شدن استفاده از اعتبارات اسنادی کوتاه مدت و مدت دار به شدت به نقدینگی برای تأمین برخی قطعات وارداتی نیاز دارند ، این شرکت ها مجبور بودند به جای اختصاص 20 درصد از سرمایه در گردش خود ، به دلیل مشکل شدن نقل و انتقالات وجوه بانکی، با 100 درصد از این منابع با طرف های تجاری روبرو شوند که در نهایت نیاز به تأمین نقدینگی را بیش از پیش بالا می برد. 
وی اظهار داشت : قطعه سازان از شرکای خودروسازان هستند و با توجه به اینکه بخش عمده قطعات خودرو را قطعه سازان داخلی تأمین می کنند ، بهبود ساختار مالی و تقویت این بخش به ارتقاء شرایط خودروسازان کمک خواهد کرد.

امیری همچنین از ارائه درخواست به سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان برای افزایش قیمت محصولات این شرکت خبر داد و گفت: با توجه به افزایش قیمت نهاده های تولیدی، با ارسال مدارک و صورت های مالی شرکت به سازمان حمایت مصرفر کنندگان و تولید کنندگان، بازنگری در تعیین نرخ محصولات را خواستار شدم که متناسب با نوع قیمت تمام شده تولید، آندسته از خودروهایی که ارزبری بیشتری دارند ، با افزایش نرخ بیشتر محصولاتی که با نوسان نرخ نهادهای تولید همچون مس، آلومینیوم، ورق فولادی و غیره سروکار دارند ، در قیمت های بهینه تری تغییر خواهد کرد.

امیری با بیان اینکه عمده قطعات و کالاهای خریداری شده سایپا با پرداخت ریالی تسویه می شود، گفت : تأمین قطعات منفصله (CKD) در گروه سایپا حجم چندانی ندارد و البته ورود و خروج قطعات اتومبیل به کشور مشمول تحریم ها نیست اما تأثیرپذیری از تحریم نقل و انتقال منابع بانکی، باعث شده تا در مواجهه با طرف های تجاری و تأمین قطعات گاهی اوقات افزایش هزینه ها تحمیل شود اما اینکه چه تأثیری بر سودآوری یا تولید برجای می گذارد، تاکنون مشکل حادی برای سایپا وجود نداشته است.

امیری گفت : سایپا عمده مواد اولیه خود را از طریق قطعه سازان داخلی تأمین و تعداد محدودی از قطعات و کالاهای نیمه ساخته را از همین طریق وارد می کند.

امیری اظهار داشت : تفاوت کمی و کیفی هر قطعه وارداتی ، نحوه تخصیص ارز دولتی یا آزاد را متفاوت کرده است و این که ارائه ارز ترجیحی تا کجا مشمول شرکت می شود باید دید در کدام یک از الویت های آن گنجانده می شود.

معاون گروه خودروسازی سایپا ، هزینه های ارزی سایپا در تأمین مواد اولیه را بر مبنای میانگین میان نرخ ارز آزاد و دولتی اعلام کرد و افزود: در حال حاضر خط تولید سایپا با پنج هزار قطعه مختلف روبرو است که معلوم نیست کدام یک با ارز ترجیحی و کدام با ارز دولتی باید تأمین شود.

امیری در باره قیمت گذاری هم گفت : با تعیین سقف قیمتی که سازمان حمایت سال گذشته برای خودروسازان ایجاد کرد، مقرر شد مدیریت قیمت آن دسته از خودروهایی که نرخ آنها از سقف مذکور فراتر رود از سوی خودروسازان صورت گیرد که در این زمینه گروه سایپا برای محصولاتی همچون تیانا، زامیاد و در مجموع عمده خودروهای سنگین و لوکس خود را با این روش تعیین قیمت می کند.

وی درباره علت کاهش تولید هم گفت : این کاهش ناشی از فروش های اعتباری و تضعیف نقدینگی است و در سال های گذشته با هزینه های گزافی که از محل تسهیلات و اعتبارات بانکی ایجاد می شد در خودروساز ها دنبال شد که در نهایت با افزون شدن نیاز به نقدینگی و کاهش حجم فروش های اعتباری، روند تولید با کاهش مواجه شده است.

وی گفت : نیاز خودروساز و قطعه سازان به منابع مالی برای پوشش ریسک خود در نقل و انتقالات بانکی و از همه مهم تر بلاتکلیف بودن موضوع پایه ارزی مصارف ارزی در دو ماه پایانی سال گذشته، باعث شد قطعه سازان پیشاپیش صنایع دیگر، با مشکل تأمین نقدینگی و کاهش تولید مواجه شوند.

معاون مالی و اقتصادی سایپا با اشاره به عملکرد سه ماه نخست سال گفت: خودروسازان داخلی همواره به دلیل تعطیلات تقویمی و فصلی در نیمه اول سال از عملکرد مطلوبی برخوردار نیستند و از شش ماهه دوم سال افزایش تولید و فروش را داریم.

امیری گفت : کاهش تولید را با تزریق بخشی از تسهیلات بانکی تا پایان مرداد ماه به شرکت های تابعه ، در نیمه دوم سال جبران می کنیم.

امیری گفت : برنامه فروش دارایی های مازاد و غیر استراتژیک سایت اصلی شرکت در دستورکار کمیته سرمایه گذاری شرکت است که با توجه به اعداد و ارقام تعیین شده هر ماه پیگیری می شود.

امیری گفت: اوراق مشارکت سایپا کاشان به ارزش 150 میلیارد تومان با تعهد پذیره نویسی از سوی بانک پارسیان وعرضه از سوی شرکت لوتوس پارسیان برای مدت چهار سال و با نرخ سود 20 درصد به زودی منتشر می شود و پس از آن صکوک اجاره سایپا به ارزش 250 میلیارد تومان با تعهد پذیره نویسی شرکت تأمین سرمایه ملت و نرخ سود 20 درصد هر سه ماه یکبار برای اجاره یکسری ساختمان ها در فرابورس عرضه خواهد شد و انتشار اوراق مرابحه در دست پیگیری است.

معاون مالی و اقتصادی گروه خودروسازی ساپیا ، درباره علت تعویق عرضه سهام سایپا کاشان گفت : به دلیل مناسب نبودن شرایط حاکم بر بورس و برای جلوگیری از ارزان فروشی این ثروت ملی، زمان عرضه به تعویق افتاده است.

وی در باره بخشی از سهام کارخانه سایپا در کشور سوریه که متعلق به شرکت است ، اظهار داشت : با وجود شرایط حاکم بر این کشور تا به حال هر آنچه از کالاهای تولیدی که به این مجتمع فرستاده شده ، به طور کامل وجوه آن پرداخت و منتقل شده است. فقط 500 دستگاه موجودی کالا در این مجتمع وجود دارد که وجوه آنها دریافت نشده است و نگرانی خاصی ندارد.

امیری با بیان اینکه عراق بهترین بازارهای صادراتی سایپا ست ، گفت : در سه ماه اخیر در مقایسه با مدت مشابه پارسال حدود 100 درصد افزایش فروش محصول محقق شده است و در مصر نیز به دلیل همسانی شرایط اقتصادی، جغرافیایی و درآمد سرانه با ایران، بازارهای خوبی فراهم شده و رو به گسترش است. در اکراین، روند صادرات تیبا اغاز شده و صادرات به کشورهای تونس، الجزایر سودان در دستورکار است.

وی درباره واگذاری بلوک بانک پارسیان و تسویه بدهی های سایپا با گروه بهمن گفت: معامله بلوکی سایپا از سوی گروه بهمن با کنسرسیومی متشکل از چند شرکت در سال های گذشته صورت گرفته است و سایپا هیچ بدهی به گروه بهمن ندارد.

 

 

 

 

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: چهار شنبه 23 اسفند 1391برچسب:,
ارسال توسط علی

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی
ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 16
بازدید دیروز : 67
بازدید هفته : 84
بازدید ماه : 83
بازدید کل : 107192
تعداد مطالب : 108
تعداد نظرات : 3
تعداد آنلاین : 1



Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت